جمع شدن آب در ماشین لباسشویی

درخواست اعزام تعمیرکار

هم به صورت اینترنتی و هم با تماس تلفنی می تونی درخواستت را ثبت کنی
10 %تخفیف شب عید
دلیل جمع شدن آب در لباسشویی

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی

این مشکل می‌تواند در هر زمانی از جمله زمانی که ماشین لباسشویی خاموش است، رخ دهد. جمع شدن آب در ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در صورت عدم رفع آن، می‌تواند به خرابی دستگاه منجر شود.

توضیحات بیشتر »

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای ماشین لباسشویی شما پیش بیاید، جمع شدن آب در ماشین لباسشویی است. این مشکل می‌تواند در هر زمانی از جمله زمانی که ماشین لباسشویی خاموش است، رخ دهد. جمع شدن آب در ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در صورت عدم رفع آن، می‌تواند به خرابی دستگاه منجر شود. در این مقاله، به بررسی علت و راه‌حل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت.

دلیل جمع شدن آب در لباسشویی

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. همچنین این موضوع که آب تمیز یا آب کثیف در ماشین لباسشویی جمع شده باشد دو قضیه متفاوت است که علت‌ها و راهکارهای متفاوتی دارند. برخی از شایع‌ترین دلایل عبارتند از:

  • خرابی شیر برقی
  • گرفتگی فیلتر تخلیه
  • خرابی پمپ تخلیه
  • انسداد شلنگ تخلیه
  • خرابی برد الکترونیکی

خرابی شیر برقی

شیر برقی وظیفه باز و بسته کردن جریان آب را بر عهده دارد. اگر شیر برقی خراب شود، ممکن است آب به طور دائم وارد دیگ ماشین لباسشویی شود و تخلیه نشود. در این صورت با مشکل جمع شدن آب تمیز در ماشین لباسشویی روبرو می‌شویم و قاعدتا با تعویض شیر برقی خراب و جایگزین کردن آن با یک نمونه نو و سالم مشکل برطرف می‌شود.

گرفتگی فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به پمپ تخلیه تعبیه شده است. اگر فیلتر تخلیه مسدود شود، آب نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و در دیگ ماشین لباسشویی جمع می‌شود. فیلترها نقش گرفتن آشغال‌ها و مواد زائد را برعهده دارند. منطقی است که این فیلتر بعد از مدتی کثیف شود و آب به خوبی از آن رد نشود، یا کاملا مسدود شود. بنابراین اگر فیلتر دچار مشکل شود، با مشکل جمع شدن آب کثیف در ماشین لباسشویی خاموش روبرو می‌شویم. یعنی بعد از کار ماشین لباسشویی آب داخل آن تخلیه نشده است. با تمیزکاری و تعمیرات دوره‌ای فیلترها این مشکل برطرف می‌شود.

خرابی پمپ تخلیه

پمپ تخلیه وظیفه تخلیه آب از دیگ ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. اگر پمپ تخلیه خراب شود، آب نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و در دیگ ماشین لباسشویی جمع می‌شود. پمپ تخلیه هم یک وسیله الکتریکی است و ممکن است با انواع مشکلات مواجه شود. ممکن است سیم پیچی آن بسوزد یا یک جسم خارجی جلو پره‌های آن را بگیرد و نتواند به درستی کار کنید. با عیب یابی و رفع عیب یا نهایتا تعویض پمپ مشکل برطرف خواهد شد.

انسداد شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه برای انتقال آب از دیگ ماشین لباسشویی به فاضلاب تعبیه شده است. اگر شلنگ تخلیه مسدود شود، آب نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و در دیگ ماشین لباسشویی جمع می‌شود. پمپ آب را با یک شیلنگ از لباسشویی خارج می‌کند. با انسداد این شیلنگ علاوه براینکه آب خارج نمی شود، به پمپ تخلیه هم فشار زیادی وارد می‌کند و اگر دیر مشکل را رفع کنید منجر به خرابی پمپ تخلیه می‌شود.

خرابی برد الکترونیکی

برد الکترونیکی وظیفه کنترل عملکرد تمام قطعات ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. اگر برد الکترونیکی خراب شود، ممکن است انواع مشکلات عجیب و رایج در لباسشویی‌ها پیش بیاید. برای مثال ممکن است،  فرمان تخلیه آب به پمپ تخلیه ارسال نشود و آب در دیگ ماشین لباسشویی جمع شود.

رفع مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی

همان طور که گفتیم دلایل کلی وجود دارد که ممکن است در انواع ماشین لباسشویی مشترک باشد و باعث جمع شدن آب در ماشین لباسشویی می‌شود. بنابراین چه به دنبال علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی سامسونگ باشید یا علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش پاکشوما ابتدا باید این احتمالات را بررسی کنید. برای رفع مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی، باید ابتدا علت آن را شناسایی کنید. برای این کار، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر ماشین لباسشویی روشن بود، آن را خاموش کنید.
  • شیر آب ورودی را ببندید.
  • شلنگ تخلیه را جدا کنید.
  • اگر آب در دیگ ماشین لباسشویی جمع شده است، آن را تخلیه کنید.
  • فیلتر تخلیه را بررسی کنید. اگر مسدود شده است، آن را تمیز کنید.
  • پمپ تخلیه را بررسی کنید. اگر خراب شده است، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • شلنگ تخلیه را بررسی کنید. اگر مسدود شده است، آن را تمیز کنید.
  • برد الکترونیکی را بررسی کنید. اگر خراب شده است، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اگر با انجام مراحل بالا، مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی برطرف نشد، باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

نکاتی برای پیشگیری از جمع شدن آب در ماشین لباسشویی

برای پیشگیری از جمع شدن آب در ماشین لباسشویی علاوه بر اینکه لازم است سرویس‌های دوره‌ای انجام شود، نکات زیادی وجود دارد که با رعایت کردن آنها به سادگی از خرابی ماشین لباسشویی جلوگیری می‌شود. برخی از این نکات که لازم است آن را رعایت کنید در زیر آورده شده است.

  • از لباسشویی در حد ظرفیت آن استفاده کنید.
  • از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  • فیلتر تخلیه را به طور منظم تمیز کنید.
  • شلنگ تخلیه را از نظر انسداد بررسی کنید.
  • ماشین لباسشویی را در مکانی صاف و مسطح قرار دهید.

کلام آخر

مشکل جمع شدن آب در لباسشویی خاموش دو حالت دارد. یا آب جمع شده تمیز است. یا آب کثیف است که از آن خارج نشده است. هر کدام از این موارد علت و راهکارهای مخصوص به خود را دارند. چراکه اگر آب جمع شده تمیز باشد، یعنی آبی است که از لوله کشی شهری وارد شده است. پس به احتمال زیاد شیر برقی لباسشویی که مسئول کنترل آب ورودی است، خراب شده است. اما اگر آب جمع شده، آب کثیف باشد که خارج نشده است، مشکل می‌تواند، از فیلترها، پمپ تخلیه، انسداد لوله تخلیه، خرابی برد الکترونیکی یا حتی گرفتگی لوله‌های فاضلاب منزل باشد. با بررسی و عیب‌یابی دقیق می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید