علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش

درخواست اعزام تعمیرکار

هم به صورت اینترنتی و هم با تماس تلفنی می تونی درخواستت را ثبت کنی
10 %تخفیف شب عید

علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش

جاروبرقی را باید دست راست خانم‌های خانه داست، وسیله‌ای کاربردی که بیش از هر لوازم برقی دیگری در خانه به کار خانم‌ها می‌آید. اگرچه جاروبرقی نسبت به سایر وسایل خانگی کمتر دچار مشکل می‌شود و در اکثر موارد می‌توان به سادگی مشکل آن را حل کرد اما اگر از جاروبرقی بوی سوختگی احساس کردید بدانید که با یک مشکل جدی طرف هستید. پس اگر جاروبرقی بوش دارید باید بوی سوختگی جاروبرقی بوش را جدی بگیرید. ما در این مقاله به علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش و راه حل‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

جاروبرقی بوش

 

بوی سوختگی جاروبرقی بوش؛ یک مشکل جدی در راه است!

اگرچه در بسیاری از موارد می‌توان مشکلات معمولی جاروبرقی‌ها که عمدتا شامل گرفتگی سری پارویی، گرفتگی فیلتر جاروبرقی و یا مشکلات مرتبط با خرطومی می‌شود را برطرف کرد اما مشکلاتی نیز وجود دارد که رفع آن‌ها نیازمند بررسی‌های تخصصی است.

اگر در زمان استفاده از جاروبرقی بوی سوختگی به مشام شما رسید باید سریعا جاروبرقی را خاموش کرده و به دنبال اصلی‌ترین علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش باشید. معمولا بوی سوختگی جاروبرقی به دلیل اختلال و مشکل در قطعات داخلی آن است. شناسایی به موقع بوی سوختگی جاروبرقی از خرابی‌های بزرگی چون خرابی موتور جاروبرقی، خرابی تسمه جاروبرقی، خرابی ترموستات جاروبرقی، خرابی برد الکترونیک جاروبرقی و امثال آن پیشگیری می‌کند.

بررسی علت بوی سوختگی جاروبرقی

در پاسخ به این سوال کاربران که «چرا جاروبرقی بوش بوی سوختگی می‌دهد؟» باید اشاره کنیم که بوی سوختگی در جارو برقی بوش دلایل مختلفی دارد که به آن‌ها دقت کنید. مهمترین دلایل بوی سوختگی جاروبرقی بوش عبارتند از:

نیم سوز شدن موتور

اصلی‌ترین علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش نیم سوز شدن موتور آن است. موتور جاروبرقی مهمترین قطعه در این وسیله محسوب می‌شود که حکم قلب جاروبرقی را دارد. دلایل مختلفی از جمله تجمع زیاد گرد و غبار در جاروبرقی، استفاده زیاد و بی‌وقفه از دستگاه و یا در مورد جاروبرقی‌هایی با عمر بالا می‌تواند عامل اصلی بوی سوختگی محسوب شود. این بوی سوختگی می‌توان نشان دهنده نیم سوز شدن و یا سوختن کامل موتور جاروبرقی باشد.

اگر موتور جاروبرقی بوش نیم سوز شده باشد می‌توانید با مراجعه به موقع به متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای با تعمیر زودهنگام از خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم که به صورت منظم جاروبرقی خود را سرویس کنید. فرآیند سرویس شامل تمیز کردن فیلتر، تعویض به موقع کیسه جاروبرقی، تمیز کردن گرد و غبار داخل جارو و… باشد. در مورد جاروبرقی بوش باید حواستان به علائم سوختن موتور جاروبرقی بوش که شامل بلند شدن دود از جاروبرقی، خاموش شدن موتور، بوی سیم سوخته و… می‌شود، باشد.

استفاده نادرست از جاروبرقی

وسایل برقی نباید به صورت طولانی روشن بمانند. جاروبرقی هم از این قاعده مستثنی نیست. روشن ماندن به مدت طولانی باعث ایجاد فشار اضافه روی موتور و سایر قطعات داخلی جاروبرقی می‌شود. گاهی اوقات که بدون هیچ علائم دیگری تنها بوی سوختگی جاروبرقی بوش به مشام می‌رسد، با خاموش کردن آن برای یه مدت کوتاه مشکل برطرف می‌شود. بهتر است در هر بازه ۱۵ دقیقه‌ای جاروبرقی را برای ۱۰ دقیقه خاموش کنید تا موتور و قطعات داخلی آن خنک شوند. این طرز استفاده از جاروبرقی در کنار سرویس دوره‌ای منظم کمک می‌کند جاروبرقی عمر طولانی‌تری داشته باشد.

خرابی برد الکترونیک جاروبرقی

همه لوازم الکترونیکی یک قطعه مهم به نام برد دارند که روی آن خازن و مدار قرار دارد. عملکرد برد دستگاه شبیه به مغز انسان است و فرمان‌های مختلفی به قطعات دستگاه ارسال می‌کند. در بسیاری از موارد علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش یا سایر جاروبرقی‌ها خرابی این قطعه است. اگر برد جاروبرقی خراب باشد ممکن است فرمان خاموش شدن را به موتور ارسال نکرده و در نهایت باعث داغ شدن قطعات داخلی و بلند شدن بوی سوختگی شود.

خرابی ترموستات

یکی دیگر از علل بوی سوختگی جاروبرقی بوش، خرابی قطعه‌ای به نام ترموستات است. ترموستات یک قطعه مهم است که وظیفه آن تعیین میزان گرمای داخل جاروبرقی است. در صورت روشن ماندن طولانی مدت جاروبرقی با بالا رفتن حرارت جاروبرقی، ترموستات دستور خاموش شدن موتور را صادر می‌کند. در صورت خرابی ترموستات، جاروبرقی بیش از اندازه گرم شده و همین مسئله باعث ایجاد بوی سوختگی می‌شود.

پر بودن کیسه جاروبرقی

اغلب مدل‌های جاروبرقی بوش دارای کیسه پارچه‌ای یا کاغذی هستند که در فرآیند جاروکشی زباله و آشغال‌ها داخل آن جمع می‌شوند. ظرفیت کیسه جاروبرقی محدود است و باید در فواصل زمانی منظم و پیش از پر شدن ظرفیت آن را خالی کرده و یا تعویض کرد. عدم تعویض یا خالی کردن به موقع کیسه جاروبرقی باعث بروز مشکلاتی چون بوی سوختگی، کاهش مکش و خروج گرد و خاک می‌شود.

ورود آلودگی به موتور جاروبرقی

توصیه می‌کنیم که در استفاده از جاروبرقی محتاط باشید. نباید از این وسیله برای تمیز کردن هر سطحی استفاده کنید. گاهی اوقات وجود حجم بالای گردوخاک باعث ورود این آلودگی‌ها به موتور جاروبرقی شده و در صورت‌عدم تمیز کردن به موقع و صحیح موتور، آسیب جدی به این قطعه وارد می‌شود. ورود لایه‌های گرد و غبار به موتور باعث ایجاد فشار روی آن و داغ کردن موتور می‌شود. داغ کردن موتور معمولا بوی شبیه به بوی سوختگی دارد.

خرابی تسمه جاروبرقی

جاروبرقی در قسمت برس دارای تسمه‌های پلاستیکی است که نقش مهمی در جمع آوری غبار، پرز و مو از روی سطح دارند. اگر این تسمه‌ها خراب شوند ورود آلودگی به موتور باعث داغ کردن موتور و در نتیجه بوی سوختگی می‌شود. بنابراین خراب شدن این تسمه‌ها نیز علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش محسوب می‌شوند. شما باید به صورت منظم این تسمه را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

مسدود شدن فیلتر

داخل جاروبرقی قطعه‌ای به نام فیلتر وجود دارد که از ورود گرد و غبار به مسیر جریان هوا و موتور جلوگیری می‌کند. این فیلترها عموما به صورت دوره‌ای تعویض و تمیز می‌شوند. اگر به موقع فیلتر را تمیز نکنید گرد و غبار و آلودگی وارد موتور شده و در باعث آسیب دیدگی آن می‌شود. بنابراین کثیف بودن فیلتر می‌تواند علت اصلی بوی سوختگی جاروبرقی بوش باشد.

خرابی فن جاروبرقی

در اکثر مدل‌های جاروبرقی بوش، به منظور کاهش دمای داخل دستگاه و انتقال گرد و غبار به خارج از دستگاه، از فن استفاده شده است. در صورتی که عملکرد فن به درستی انجام نگیرد ورود آلودگی و بالا رفتن دمای داخل دستگاه باعث ایجاد فشار مضاعف روی موتور و در نهایت ایجاد بوی سوختگی می‌شود.

علت بلند شدن دود از جاروبرقی بوش

وقتی دود از جاروبرقی بلند می‌شود به آن معنا است که سیم پیچی داخل دستگاه دچار آسیب دیدگی شده است. معمولا بلند شدن دود با بوی سوختگی همراه است که می‌تواند علامت مهمی از خرابی جدی جاروبرقی باشد. در این شرایط بهتر است جاروبرقی را خاموش کرده و بررسی قطعات و عیب‌یابی را به نیروی متخصص بسپارید.

جمع‌بندی

علت بوی سوختگی جاروبرقی ممکن است ناشی از مشکلات مختلفی باشد. عیب‌یابی در زمان استشمام بوی سوختگی در جاروبرقی می‌تواند از آسیب دیدگی جدی دستگاه پیشگیری کند. ما در این مقاله به دلایل متعددی که ممکن است به خاطر آن‌ها جاروبرقی دچار مشکل شده و بوی سوختگی بدهد را بررسی کردیم. در اکثر موارد عیب‌یابی جاروبرقی نیازمند بررسی آن توسط یک نیروی کار متخصص است، اما گاهی اوقات نیز ممکن است مشکل بسیار سطحی بوده و در نهایت توسط خود شما حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید